DALŠÍ PŘIBLÍŽENÍ FORMÁTU DV !!!
Kazetové kamery využívají pro přenos signálů DV a HDV většinou nadále konektor IEEE 1394, označovaný také Fire Wire, iLink a podobně. Nyní by měli zbystřit pozornost všichni, kteří budou požadovat bezztrátové kopírování svých záznamů. Tento konektor je totiž zatím jedinou cestou, po které se mohou dopravit digitálně, tj. v plné kvalitě do jiného záznamového videopřístroje, např. druhé HDV videokamery, HDV rekordéru, či budoucích HD HDD, BLUE-RAY nebo HD-DVD rekorderů. Jeli tato cesta obousměrná, tj.umí-li kamery i nahrávat z externích zdrojů, lze jejím prostřednictvím zaznamenávat také přijímané či reprodukovanépořady s vysokým rozlišením. Tak disponované kazetové videokamery jsou momentálně i nejsnáze (a levněji) dostupnými HD rekordéry pro záznam obrazu s vysokým rozlišením. Případné pirátské úmysly je však třeba udusit v zárodku.
MINI DV DIGITÁLNÍ VIDEOKAMERA - DRUH KAMERY, KTERÁ NEZAZNAMENÁVÁ POHYBLIVÝ OBRAZ NA CHEMICKÝ FILM, ALE NA MAGNETICKOU PÁSKU V PODOBĚ NUL A JEDNIČEK - TEDY DIGITÁLNĚ. OPROTI BĚŽNÝM VIDEOKAMERÁM JE DIGITÁLNÍ ZÁZNAM TRVALEJŠÍ A ANI MNOHONÁSOBNÝM KOPÍROVÁNÍM ČI PŘEHRÁVÁNÍM SE NESNIŽUJE JEHO KVALITA!!
Čtvrtpalcová páska mini-DV. Tohle záznamové médium je sice fakt nejstarší a mnohými mladšími spotřebiteli často zatracované médium, ale v několika ohledech zůstává zatím nepřekonaným v (zejména) archivačních vlastnostech. Modely s "jen" SD-rozlišením začaly svou éru na jaře 1995; a přestože se stále vyrábějí a (dnes už sporadicky) prodávají, jejich dny jsou sečteny. Vybírající může zatím ještě volit v řídnoucích řadách všech hlavních členů vůdčí čtyřky oboru Canon MD, JVC GR-D, Sony DCR-HC i Panasonic NV-GS. Doporučením pro zpravidla už velmi malá finanční vydání bude jako ostatně u všech dalších formátů a médií vyzkoušet si přímo vlastnoručně ergonomii i ovládání a vědět, který producent má jaká specifika. Češtinu ve své nabídce už mají dnes všechny nové modely, elektronickou stabilizaciSony a Canon, relativně ještě prodejné jsou ze zmíněných JVC kvůli ceně a Panasonic dobrým poměrem cena/výbava; nadto tříčipové osazení Třistatřicítky potenciálního zákazníka přesvědčuje z mini-DV o jakémsi nadstandardu. O výhodách a nevýhodách "staré-dobré" 1/4"-pásky se rozvedu i v dalším textu… budou mít znatelně lepší
Páska mini-DV, verze HDV. Živnostníci, fajnšmekři i masa více než málo poučených laiků vzývají stále čtvrtpalcovou pásku s HDV-kvalitou jako (zatím) v mnohých vlastnostech nepřekonané médium. Zejména mladší generace velečasto argumentuje dlouhým kopírováním dat v reálném čase (kolik minut videa, tolik času na stažení do PC). Ale na tohle lze kontrovat: kolikrát za měsíc je potřeba stahovat, respektive kolik hodin? Druhou připomínkou je zmačkatelnost oné pásky, dobře, ale na to zas platí, že když už se stane, vystřihne se pár vteřin videa a zbytek je obvykle zachráněn. Dalšími z kritik jsou komplikovanost a poruchovost mechaniky; a to už přece dávno prověřila doba téměř 14tileté historie digitálních videokamer, že ano. Dnešní návod k výběru kamery ale nemá za úkol bránit do krve magnetickou pásku, jen musím nutně poukázat na její NEJVĚTŠÍ klad, jímž jsou NEPŘEKONANÉ archivační schopnosti. Kroucení hlavou nad formulací není nutné: (ne)spolehlivost pevných disků v počítačích nutí uživatele k zálohování dat v jiných skříních nebo rovnou v externích HDD-krabičkách, úsměvné vypalování videí s obrovskými datovými toky do tenoučké vrstvy několika mikronů laku na povrchu DVD asi za jistou zálohu považuje jen opravdový laik a ukládání obrovských objemů dat do sklepa v pytlích nebo do zavařovacích sklenic nechejme jen jako slabší pokus o digitální vtípek (:-D). Páska je holt páska, ta se jen uloží do skříně a záloha je na mnoho let hotova (aha)… Samozřejmě při nových možnostech při dostatečně vysokém bitrate je dnes již také celkem bezpečné ukládání dat na paměťová média, která se budou vzhledem k jejich klesající ceně stále více používat.
Tak teď už fakt HDV-kamery, bez omáčky. Důrazně upozorňuji, že třípísmenná zkratka HDV patří POUZE formátům s vysokým rozlišením na čtvrtpalcovou pásku. Píšu-li formáty v množném čísle, pak jsem tím pouze jako správný cimprlich chtěl vyjádřit, že dnes existují dva hlavní "stupně" tohoto fenoménu. Totiž některými poloprofesionálními stroji používaný mód 720p a rozšířenější 1080i, tedy s více vodorovnými linkami v pořízené nahrávce. Druhdy jsem přikládal i malou tabulku pro názornost specifikací těchto dvou směrů HDV-záznamu, které NEJSOU kompatibilními (tedy, že nejdou vzájemně přehrávat). Celkem nepochopitelně se do maloobchodního HDV1080 vůbec nepustil Panasonic, přestože jeho počiny v končící éře zlaté doby mini-DV stály za to: vzpomeňme na několik sezón vesměs skvělých tříčipů. Ani JVC nemá kromě dražších poloprofi-strojů do maloobchodů nic, zbývá tedy spolupracující symbiotická (pardon za ten výraz, lingvisti :-D) dvojice Sony-Canon, která nabízí i v menších modelech HC9 a HV30 luxusní výsledky, ale od níž lze vybrat především k náročnější práci VELMI slušné verze pro echt-fajnšmekry: Sony FX1000/FX7 (už se těšíme na HD1000) a ze stáje kolegy Canon XL H1 nebo XH A1 a další, amatéry spíše díky cenám pomíjené typy…
Komentáře
Přehled komentářů
Dobrý den, čtu tento článek, pročetl jsem i jiná fóra ale na konkrétní odpověď jsem nenarazil: Z HDV kamery HV40 - výstup nastavím na HDV (1140x1080 25 s/sec?)) přes firewire do počítače natáhnu natočené video. Program při tomto HDV výstupu z kamery nabídne
formát MPEG2? a uloží ho do nastaveného adresáře v jakém formátu? Dále se zpracovává natažené video v HDV rozlišení nebo DV? Výstup je pak možno, vypálit např. na DVD, HD DVD, BLue ray, nebo zpět uložit na pásku vytvořený projekt v kameře v jakých formátech?
Děkuji za případnou odpověď popřípadě mě přesměrujete, prosím, na jiné aktivní fórum.
Děkuji
Prošel jsem i různá diskusní fóra, ale toto jsem nanašel.
Zpracování HDV
(Jirka, 12. 8. 2010 11:35)